torstai 3. joulukuuta 2009

TÄHTÖSIÄ


Luukku numero kolme.

Maltti olisi valttia, mutku en malttanut odotella Annan päivään asti, koska vasta silloin pitäisi aloittaa joululeivonnaisten teko! Joulutorttuja on jo tehty 1820-luvulta lähtien. Alkuun kuulemma kartanoissa ja herrastaloissa, joista se sitten levisi pikkuhiljaa rahvaan keittiöön. Täytteenä on käytetty alkuun omenasosetta, luumu on tullut tähtiin vasta myöhemmin.
Nykyään kuulemma saa pakastealtaista tosi helpolla taikinat ja soseet myös valmiina! Keiju ei ole moisia huomannut; alusta asti tein ja vaivasin ja käytin ulkona pakkasessa ja taas kaulin ja soseenkin tein jo syksyllä! Ja tämä ihana tunne joka tulee, kun pakko on maistaa, ennenkuin ehtiivät jäähtyä! Vanhaksiko pitää elää, että oppisi!

4 kommenttia:

  1. Vai itse teit sitten kaiken???? *buahhahhaaa*

    Mä voisin ottaa, tota muutaman maistiaisen, vaik huamenna!? Siis jos tahot välttämättä tuua, niin kyl mulle kelpaa! =0)
    Mä kannattaisin kyl paluuta tuon omppuhillon käyttöön!

    VastaaPoista
  2. Kannatetaan!! Omppuhilloa! Tämä tätsä tekee ne tortut kaupan taikinasta ja laittaa jotain muuta kun luumuhilloa.. Tai paremminkin: lapset tekevät tortut kaupan taikinasta ja laittavat äidin torttuihin muuta kun luumuhilloa.. yleensä aprikoosihilloa. =)

    Olispa kiva joskus maistaa ihan ite tehtyjä torttusia.. =)

    VastaaPoista
  3. Heli:

    Saat vaan etsiä niitä itetehtyjä torttusia jostain muualta kun tän äippäkeijun tarjottimelta! =0)

    VastaaPoista
  4. "Pikkukeijukka": Joo, joo, joo, joo, selvä se! =) Mä odotan että sä leipaset niitä mulle, vaikka joululahjaks. =P

    VastaaPoista